VII WARSZAWSKI FESTIWAL GITAROWY
18-19.11.2011
Godz. 19:00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59 )
VII EDYCJA Warszawskiego Festiwalu Gitarowego zdominowana będzie przez muzykę Aleksandra Tansmana ? wspaniałego polskiego kompozytora. Aleksander Tansman należy do najczęściej wykonywanych na świecie kompozytorów polskich.
Program i wykonawcy:
- Janusz Raczyński ? koncert na 10 strun i orkiestrę ? gra Janusz Raczyński / gitara klasyczna /, Agnieszka Cypryk- skrzypce, / prawykonanie /
- Mikołaj Majkusiak ? koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę gra Andrzej Heimowski / gitara klasyczna /,
- Marek Walawender ? koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę gra Omar Cyrulnik - gitara klasyczna /Argentyna/ /prawykonanie/ ,
- Aleksander Tansman ? Conciertino gra Francois Xavier Nicolet ? gitara klasyczna /Hiszpania/,
- Mario Castelnuovo-Tedesco ? Romancero Gitano ? do słów fr.G.Lorci ? Leszek Potasiński ? gitara klasyczna, śpiewa chór Collegium Musicum UW pod dyr. A. Borzyma,
- Leo Brouwer ? Concierto Lieja ? gra Aniello Desiderio ? gitara klasyczna /Włochy / ,
- Federico Moreno Torroba ? Concierto de Castillo ? gra Bartosz Helwing ? gitara klasyczna
- Aleksander Tansman ? Hommage a Manuel de Falla ?gra Wojciech Lipiński ? gitara klasyczna
Festiwalowi towarzyszy Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyr. Jacka Rogali .
W ramach Festiwalu w dniach 18 i 19.11.2011 odbędą się warsztaty gitarowe:
- 18.11.2011 prawadzi Aniello Desiderio /Włochy /
- 19.11.2011 prowadzi Omar Cyrulnik / Argentyna /
Festiwal odbywa się dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawa
Organizator:
Fundacji Wspierania Inicjatyw Lokalnych - NOK
02-795 Warszawa
ul. Na Uboczu 3
Dyrektor Festiwalu
Dorota Mężyk-Gębska
tel. 0-691-505-165
Szanowni Państwo ,
Warszawski Festiwal Gitarowy odbył się po raz pierwszy w listopadzie 2005 roku w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego i od tamtego czasu odbyło się już pięć festiwali. Każdy był trochę inny , ale we wszystkich obowiązywała i nadal obowiązuje idea wykonania koncertu gitarowego z orkiestrą . To jest przesłanie tego festiwalu i przyrzekam ,że będę tego pilnować ale w tym roku zrobiłam wyjątek , czynię go dla wyjątkowego artysty , na jego przyjazd czekają wszyscy fani gitary klasycznej w naszym kraju , a mowa tu naturalnie o Johnie Williamsie , wirtuozie , którego sława dotarła do nas dawno , ale samego artystę w Polsce gościmy po raz pierwszy . Mam nadzieję ,że i artysta i publiczność z Warszawskiego Festiwalu Gitarowego wywiozą jak najlepsze wspomnienia . Drugiego dnia festiwalu, nazwanego Dniem Joaquino Rodrigo , usłyszymy cztery jego najsławniejsze koncerty w wykonaniu polskich wirtuozów , którzy są bardzo wysoko oceniani na świecie , biorą udział w bardzo prestiżowych festiwalach, koncertach , otrzymują znakomite recenzje . I tak drugiego dnia wracam do formuły festiwalu . W tym roku po raz pierwszy solistom towarzyszy Polska Orkiestra Radiowa pod dyr. Jacka Rogali. W 2008 po raz pierwszy wprowadziłam tzw. Dzień Polski, koncert promujący polskie koncerty gitarowe i polskich kompozytorów . Na koncert ten specjalnie napisali wspaniałe dzieła dwaj gitarzyści Marek Walawender i Marcin Olak /koncert jazzowo- klasyczny /. W tamtym roku również Dzień Polski się odbył i okazał się bardzo udany za sprawą Marka Pasiecznego i jego koncertu , którego premiera odbyła się podczas festiwalu . W 2011 roku polskie koncerty , które są pisane specjalnie na festiwal , te koncerty zagrają gitarzyści zagraniczni / np. z Argentyny / i w ten sposób polskie utwory mają szansę na wykonania poza granicami Polski , utwory te nabiorą wymiaru międzynarodowego .
W tym roku naruszam jeszcze jedną ważną zasadę festiwalu ? w kolejnych edycjach utwory nie mogą się powtarzać z poprzednich lat, staram się też , aby byli za każdym razem nowi wykonawcy ? ale ten rok jest wyjątkowy i chciałam ,żeby wszystko było najlepsze ? najlepszy wirtuoz , najlepsi polscy soliści , najlepsza orkiestra, sprawdzony wspaniały dyrygent , no i najlepszy, najsławniejszy kompozytor muzyki gitarowej Joaquin Rodrigo i jego najlepsze koncerty .
Festiwal został stworzony z potrzeby grania i prezentowania koncertów gitarowych z orkiestrą, tak rzadko prezentowanych przez Filharmonie. Wymyśliłam więc festiwal na którym mają możność pokazanie swoich umiejętności gitarzyści klasyczni , publiczność posłuchania utworów, których nie usłyszy nigdzie więcej w Polsce i to w najlepszej akustycznie sali koncertowej w Polsce ? Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego mieszczącej się w budynku Polskiego Radia S.A. przy budynku TVP.
Festiwal powoli się rozwija i zdobywa uznanie, zależy mi bardzo aby zdobył miano jednego z najlepszych festiwali na świecie. Mam wiele pomysłów , ale ciągle poszukuję partnerów i sponsorów , choć dzięki Miastu Stołecznemu Warszawa , które przekazało na festiwal dotacje trzyletnią , mogę planować i szukać partnerów spokojniej . Festiwal od początku festiwal miał charakter międzynawowy,/zapraszani byli gitarzyści polscy mieszkający poza granicami, były prawykonania zagranicznych koncertów/ ale tak naprawdę to od 2009 roku festiwal stał się międzynawowym , poprzez zaproszenie do udziału zagranicznych artystów z Grecji ,Meksyku i Niemiec . Zagraniczni goście wywieźli od nas miłe wspomnienia, wielkie przeżycia artystyczne i rozsławiają nasz festiwal na świecie .Szkoda tylko , że polscy dziennikarze nie dostrzegają festiwalu i wspaniałych występów .
Moim marzeniem jest aby melomani ze świata przybywali specjalnie na ten festiwal a dla artystów udział w festiwalu był wyróżnieniem i zaszczytem no i dla mediów temat gitary klasycznej ciekawym i godnym polecenia szerokiej publiczności .
Wszystkie Warszawskie Festiwale Gitarowe odbywają się dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawa, Biura Kultury oraz Fundacji Wspierania Inicjatyw Lokalnych-NOK ? organizatora festiwalu od strony formalnej i jej prezesa Piotra Jańca Festiwal jest świętem dla fanów muzyki gitarowej i dla gitarzystów, którzy mogą zaprezentować swoje najwyższe umiejętności.
Dyrektor Festiwalu
Dorota Mężyk-Gębska
Comments